Cross-Border heeft nog wat problemen te overwinnen
10 jul 2019

Cross-Border heeft nog wat problemen te overwinnen

Auteur: Hans van Krieken

Cross-Border, wat is dat nou eigenlijk? Letterlijk betekent het grensoverschrijdend. Nee, het heeft niets te maken met ongewenst gedrag, maar alles met verkoop. Voluit ook wel Cross-Border e-Commerce. Kortgeleden heeft Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border online handel in Europa stimuleert, een onderzoek gepubliceerd. Uit dit onderzoek blijkt dat Europeanen graag grensoverschrijdend winkelen. Er werden 16 landen onderzocht en de uitkomst van het onderzoek laat zien dat Luxemburg aan kop staat en Nederland als laatste, met slechts 15% Cross-Border aankopen. Onze zuiderburen doen aanmerkelijk meer Cross-Border aankopen: maar liefst 25% van de aankopen die Belgen doen is grensoverschrijdend.

Cross-Border aankopen webshops nemen toe

Hoewel de verschillen binnen Europa groot zijn, is wel duidelijk dat Cross-Border e-commerce steeds meer aan populariteit wint. Het totale marktaandeel van cross-border aankopen in Europa bedraagt 22,8% (2018), in totaal voor 95 miljard euro. Het is wel zo dat het overgrote deel van die omzet wordt gegenereerd door de grote ketens: Amazon, Zalando en Asos. Niet alleen de grootte van een land is bepalend hoeveel Cross-Border aankopen worden gedaan, hoewel men dit misschien wel zou verwachten. Inderdaad, Luxemburg neemt de eerste plaats in met maar liefst 71% van de totale omzet. Logisch. Minder logisch is dat Nederland, toch ook een relatief klein land, de zestiende plek inneemt met slechts 15% Cross-Border omzet.

De top 3 Cross-Border landen in Europa

In de top 3 Cross-Border landen staan het hiervoor genoemde Luxemburg met 71%, gevolgd door Ierland met 62% en Oostenrijk met 45%. Niet alleen de gegeneerde omzet werd als criterium ingezet, ook het vertrouwen van de consument werd betrokken bij het hiervoor genoemde onderzoek. Niet verrassend blijkt ook in de landen die in de top 3 staan het vertrouwen in Cross-Border het grootst.
Andersom kan het natuurlijk ook: buitenlanders die in jóuw land kopen. Betrekken we die bij het onderzoek, dan komt Luxemburg al weer op de eerste plek: én de grootste omzet, én het grootste vertrouwen én de meeste buitenlandse webbezoekers.

De andere Europese landen qua online verkoop

Kijken we wat verder dan alleen de top 3 dan zien we op plek vier en vijf respectievelijk Portugal en Denemarken. Kijken we alleen naar absolute verkoopcijfers, dus naar de daadwerkelijk uitgegeven hoeveelheid geld, dan scoren Engeland, Duitsland en Frankrijk het best. Nederland scoort op alle gebieden niet best. Met slechts 15% Cross-Border aankopen én slechts 17% buitenlandse bezoekers. Dat is ruim onder het Europees gemiddelde van 28%.
Hoe komt het dat Nederlanders zo weinig Cross-Border inkopen doen? Een verklaring hiervoor is dat Nederland een groot aanbod aan Nederlandse webshops heeft. Denk hierbij aan Bol.Com, Wehkamp en Coolblue. Waarom grensoverschrijdend kopen als het in Nederland ook kan?  België zit overigens net iets boven het gemiddelde met 31% buitenlandse bezoekers.

Problemen en uitdagingen met cross-border online verkoop

Cross-Border heeft nog wat problemen te overwinnen en hier ligt meteen ook de uitdaging om Cross-Border e-Commerce nog verder te laten groeien. Dat de meeste problemen liggen op het gebied van leveringstermijnen en retourbeleid is te verwachten. Ook dat informatie niet altijd gemakkelijk is te vinden, in de taal die jij begrijpt klinkt logisch. Minder logisch is dat bij Cross-Border ook sneller sprake is van verkeerd geleverde bestellingen en beschadigde goederen. Ook de consumentenrechten zijn niet altijd even duidelijk.
Een groot voordeel is de snel veranderende financiele wereld. Online shoppen is steeds gemakkelijker omdat contant geld verdwijnt en online internationaal betalen steeds gemakkelijker wordt.

Ook uitbreiden naar het buitenland met je webshop?

Overweeg je met je webshop het ruime sop te kiezen en ook te gaan verkopen in het buitenland, dan moet je wel goed onderzoeken waar je allemaal rekening mee moet houden.
Nieuwe markten brengen nieuwe doelgroepen en verwachtingen met zich mee en elke markt is anders. Een andere cultuur, andere taal, andere betaalmogelijkheden. Daarbij is het bieden van een gepersonaliseerde klantbeleving steeds belangrijker én willen klanten snel en doeltreffend aankopen. Wachten is er niet bij. Je website moet goed werken, de betaalmogelijkheden moeten feilloos zijn. Werkt je site niet lekker, loopt de betaling vast? Je loopt het risico dat je klant verdwijnt en niet meer terug komt. Daarnaast moet je natuurlijk (betaal)veiligheid ook goed in het oog houden.